Pētījums: negatīvu domu apspiešana var uzlabot garīgo veselību

Nākamajā minūtē nedomājiet par rozā ziloni.

Vai tu vari to izdarīt? Droši vien nē, iespējams, tev bija prātā šis rozā zilonis. Psihologi jau sen ir izmantojuši šo piemēru, lai ilustrētu, ka domas apspiešana padara to uzmācīgāku. Pēc tās pašas loģikas bieži tiek pieņemts, ka baiļu vai trauksmes apspiešana negatīvi ietekmē indivīda garīgo veselību.

“Daļa no psihoterapijas mērķa ir atklāt to, ko esat apspiedis, atgriezt to atpakaļ, tikt ar to galā, un tad jums kļūs labāk,” sacīja Kembridžas universitātes kognitīvais neirozinātnieks Maikls Andersons.

Taču Andersona jaunais pētījums apstrīd šo ideju, tā vietā liekot domāt, ka negatīvu domu apspiešana faktiski var uzlabot trauksmes, depresijas un PTSD simptomus.

Trešdien publicētajā pētījumā Žurnālā Science AdvancesAndersons un viņa līdzautors atklāja, ka smadzeņu apmācība, lai bloķētu negatīvās domas, uzlabo garīgās veselības rezultātus.

Viņu pētījumos tika iekļauti 120 pieaugušie no 16 valstīm, no kuriem katram tika lūgts uzskaitīt 20 bailes par lietām, kas varētu notikt nākotnē, 20 cerības un 36 neitrālus notikumus, piemēram, vizīti pie acu ārsta.

“Bailes nevar būt vispārīgas, piemēram, “Es uztraucos, ka citplanētieši nolaidīsies uz Zemes.” Tās ir lietas, kas jums atkārtoti ienāk prātā un izraisa ciešanas,” sacīja Andersons.

Tālāk dalībnieki izdomāja vārdu, kas atgādināja katru pasākuma veidu. Piemēram, ja cilvēks baidās, ka viņa vai viņas vecāki nopietni saslims ar Covid, vārds varētu būt “slimnīca”.

Pusei dalībnieku tika lūgts dažas sekundes skatīties uz vienu no saviem negatīvajiem vārdiem, neļaujot viņu prātiem aizklīst līdz vēl vairāk satraucošām domām. Salīdzinājumam, otrai pusei tika dots tāds pats uzdevums, bet tikai ar viņu neitrālajiem vārdiem.

“Jums saka: “Ja kaut kas jums ienāk prātā, kaut īsi, izspiediet to,” sacīja Andersons. “Turklāt nenovērsieties. Nedomājiet par pusdienām.”

READ  Aizdomās turētais datu nopludinātājs strādā Krievijas uzņēmumā, kas saistīts ar Kremli un tiek apsūdzēts vēlēšanu ietekmēšanā - Iziet

Vingrinājumu atkārto 12 reizes dienā trīs dienas. Eksperimenta beigās dalībnieki, kuri apspieda negatīvās domas, ziņoja, ka šīs bailes bija mazāk izteiktas un ka viņu garīgā veselība uzlabojās, salīdzinot ar grupu, kuras uzdevums bija apspiest neitrālas domas. Rezultāti tika apstiprināti trīs mēnešus pēc eksperimenta beigām.

Dalībnieki, kuri ziņoja par augstu trauksmes līmeni, sākotnēji pamanīja, ka viņu pašu ziņotā trauksme samazinājās vidēji par 44%. Cilvēkiem ar posttraumatisku stresu viņu vispārējā negatīvā garīgā veselība (mērot kā trauksmes, depresijas un trauksmes kombināciju) samazinājās vidēji par 16%, savukārt viņu pozitīvā garīgā veselība palielinājās par aptuveni 10%.

“Vislielāko labumu guva cilvēki ar vislielāko trauksmi un visaugstāko PTSD līmeni,” sacīja Andersons. “Šīs iejaukšanās rezultātā faktiski nav bijuši negatīvu simptomu palielināšanās gadījumi.”

Turklāt negatīvo domu apspiešana, šķiet, samazina iespēju, ka dalībnieku garīgās veselības problēmas laika gaitā pasliktināsies.

Trīs mēnešus pēc eksperimenta beigām aptuveni 80% dalībnieku teica, ka turpina izmantot pētījumā apgūtās domu apspiešanas metodes, lai kontrolētu savas bailes. Andersons sacīja, ka pētnieki meklēja pierādījumus tam, ka cilvēku bailes sāk atgūties vai kļūt stiprākas, taču viņi neatrada nekādas pazīmes.

Tiek uzskatīts, ka smadzeņu apmācība, lai bloķētu negatīvas domas, var būt svarīgs līdzeklis trauksmes, depresijas un PTSS ārstēšanā gan terapijas kabinetos, gan mājās.

“Kad jūs iemācīsit cilvēkiem, kas jādara, es domāju, ka viņi to var izdarīt paši,” viņš teica.

Tomēr Jans Vesels, Aiovas universitātes psiholoģijas un smadzeņu zinātņu asociētais profesors, teica, ka ir pāragri ieteikt šādu pieeju.

“Es nedomāju, ka nevienam šādam mēroga pētījumam vajadzētu novest pie tūlītējas klīniskas pielietošanas,” viņš teica. “Bet es domāju, ka tas ir ļoti iepriecinoši.”

READ  Atklājiet slēptos galaktikas noslēpumus

Runājot par pagātnes bailēm un traumām, joprojām var būt priekšrocības

Par psihoanalīzes pamatlicēju uzskatītais Zigmunds Freids ieviesa ideju, ka cilvēkiem vajadzētu runāt ar savām negatīvajām domām, nevis tās apspiest.

“Freids teica, ka represijas ir aizsardzības mehānisms. Tas liek jums šobrīd justies labāk, bet jūs tikai iespiežat lietas savā zemapziņā, un tas atgriezīsies un ietekmēs jūs netieši,” sacīja Andersons.

Pēc tam, sākot ar 1980. gadiem, Hārvardas sociālais psihologs Daniels Vegeners popularizēja teoriju, ka mēģinājums izvairīties no domas bieži vien atspēlējas, padarot šo domu izplatītāku.

Bet Vesels teica, ka šīs teorijas nav labi atbalstītas ar stingriem zinātniskiem pētījumiem.

“No fundamentālās zinātnes viedokļa daži no šiem psihoanalītiskajiem pieņēmumiem, iespējams, nav izturējuši laika pārbaudi tādā mērā, kā jūs vēlētos,” viņš teica.

Tā vietā, Vesels teica, ir sertifikāts Ka cilvēki var apmācīt savu prātu, lai apturētu dažus kaitīgus domu modeļus.

“Padomājiet par beisbola spēlētāju, kurš mācās, kā labāk pārbaudīt savas šūpoles. Viņš patiešām var uzlabot savu uztveres un kognitīvo sistēmu, lai kļūtu patiešām labs, lai neļautu sev veikt kādu darbību. Mēs domājam, ka līdzīgi mehānismi var būt iesaistīti tādu lietu apspiešanā kā uzmācīgas domas.” viņš teica.

Tomēr Vesels arī atzīmēja, ka daži cilvēki gūst labumu no pretējas pieejas: kontrolētos apstākļos cilvēkus ar fobiju vai PTSD pakļaut objektu vai darbību, no kuras viņi baidās, var mazināt šīs bailes. Pētījumi liecina.

Andersons sacīja, ka viņa jauno pētījumu nevajadzētu uztvert tā, ka nevienam nav izdevīgi runāt par savām negatīvajām domām.

“Es noteikti nedomāju, ka ir kaut kas nepareizs, ja mēs risinām svarīgas lietas mūsu dzīvē,” viņš teica. “Bet par lielāko daļu negatīvo domu, kas mums ir, es neesmu pārliecināts, ka recepte atbilst rēķinam.”

Angelica Johnson

"Tīmekļa praktizētājs. Sašutinoši pazemīgs ēdiena entuziasts. Lepns twitter advokāts. Pētnieks."

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Back to top