Krieviski runājošie mediji: vai Ukraina var izaicināt Kremli?

Vairāki TV kanāli pārraida ikgadējo Krievijas prezidenta Vladimira Putina preses konferenci. (Reuters / Iļja Nemošens)

Zeļenska administrācijas lēmums 2021. gada sākumā slēgt vairākus Ukrainas televīzijas kanālus, kas saistīti ar Putina sabiedroto Viktoru Medvedčuku, pārorientēja uzmanību uz Kremļa pašreizējiem centieniem manipulēt ar Ukrainas mediju vidi.

Šis jautājums ir bijis vitāli svarīgu sabiedrisko diskusiju objekts kopš karadarbības uzliesmojuma ar Krieviju pirms septiņiem gadiem. Kopš 2014. gada Ukraina ir veikusi vairākus pasākumus, lai pretotos Krievijas informācijas karam Ukrainā. Ierobežojumi ietvēra aizliegumus Krievijas TV kanāliem, Krievijas sociālo mediju platformām un Krievijas TV saturu.

Lai gan pastāv plaša vienprātība par šādu drošības pasākumu nepieciešamību, mazāka uzmanība tika pievērsta veidiem, kā Kijeva varētu pretoties Krievijas propagandai, veidojot mediju saturu krievu valodā neatkarīgi no Kremļa kontroles. Tā kā Krievija atkal saasina savus dezinformācijas uzbrukumus Ukrainai un cenšas pievērsties krievvalodīgajiem ukraiņiem, šī tēma tagad ir īpaši svarīga.

Zelensky administrācija, protams, saprot, ka ar Kremli saistīto Krievijas mediju aizliegšana nav ilgtspējīgs ilgtermiņa risinājums. Tā vietā pastāv izpratne, ka Ukrainai būtu jāmeklē pretdarbība Maskavas informatīvajiem stāstiem krievu valodā, veidojot konkurējošu saturu, kas spēj konkurēt ar Kremli.

Kaut arī krievu valodas tiešsaistes platformām ir arvien lielāka nozīme Ukrainas auditorijas vidū, televīzija joprojām ir dominējošā mediju forma krievvalodīgajām ukraiņu auditorijām. Tas jo īpaši attiecas uz vecākiem pilsoņiem un tiem, kas dzīvo laukos, jo šīs divas grupas tradicionāli ir bijušas visneaizsargātākās pret Kremļa dezinformāciju.

Pateicoties prezidenta Zeļenska plašajai videi televīzijas nozarē un daudzu izklaides pieredzei viņa iekšējā lokā, 2019. gadā bija lielas cerības, ka jaunās varas iestādes spēs gūt panākumus Ukrainas informācijas telpas aizsardzībā.

2020. gada sākumā Ukraina uzsāka krievu valodu DOM TV. Sākotnēji šis jaunais kanāls koncentrējās uz auditorijas sasniegšanu Ukrainas austrumos un Krievijas okupētajā Krimā. Pēdējos mēnešos tā ir sākusi apraidi arī caur satelītu.

READ  S6 piešķiršanas līnijas izvēle visā pasaulē C21Media | Jaunumi

Saskaņā ar Andrii Ianitskyi no Kijevas Ekonomikas skolas Žurnālistikas centra teikto, ukraiņu valodas likumā tika izveidots īpašs izņēmums, lai pielāgotos DOM TV un izslēgtu projektu no satura kvotām ukraiņu valodā.

Liela daļa DOM TV satura sākotnēji bija no trim citiem Ukrainas televīzijas kanāliem. Šī programmēšana tika ieviesta krievu valodā, balstoties uz izpratni, ka tā tiks parādīta tikai auditorijai, kas dzīvo Krievijas okupētajās Ukrainas teritorijās. Tomēr pēdējos mēnešos kanāls sāka ražot vairāk satura krievu valodā.

Abonējiet, lai iegūtu jaunākās ziņas no UkraineAlert

UkraineAlert ir visaptveroša tiešsaistes publikācija, kas regulāri sniedz ziņas un analīzi par politikas, ekonomikas, pilsoniskās sabiedrības un kultūras norisēm Ukrainā.

Problēmas, ar kurām šobrīd saskaras Ukraina, atspoguļojas citur bijušajā Padomju Savienībā. Lai gan vairums postpadomju valstu galvenokārt rūpējas par ļoti sagrozītu Krievijas TV ziņu apkarošanu, tās parasti nav lielākās grūtības, ar kurām tās saskaras. Gluži pretēji, ziņu un aktuālo programmu veidošana ir salīdzinoši lēta. Patiesās problēmas rodas, plānojot lielu budžeta izklaidi. Tieši šeit Krievijas televīzija mēdz dominēt, pateicoties dāsnajam finansējumam un pasaules klases produkcijas kvalitātei.

Junta Sluga no Baltijas plašsaziņas līdzekļu izcilības centra norāda, ka pētījumi konsekventi norāda, ka krievvalodīgā auditorija Baltijas valstīs Krievijas TV kanālus skatās galvenokārt uz savu izklaides vērtību, nevis kā uz uzticamu ziņu vai informācijas avotiem. Kremlis to saprot un pūļu piesaistīšanai izmanto augstas kvalitātes izklaides saturu.

Lai palīdzētu pārvarēt šos finansēšanas šķēršļus, Ziemeļvalstis un Apvienotā Karaliste piešķīra sākotnējo naudu krievu valodas mediju projektiem Baltijas valstīs. Neskatoties uz budžeta ierobežojumiem, Igaunijai ir izdevies izveidot dažus raidījumus krievu valodā valstij piederošajam krievu valodas televīzijas kanālam ETV +, kas tagad ir pašpietiekams un tiek finansēts no reklāmām.

READ  (2. LD) Dienvidkorejietis Yoon Yoh Jung no Minari iegūst labāko otrā plāna aktrises Oskaru

Kaimiņvalstī Latvijā nacionālā valdība nav koncentrējusies uz savu mediju izveidi krievu valodā, savukārt valodas likumi apgrūtina krievu valodas satura importēšanu no pašas Krievijas. Alternatīvi, ir vairākas salīdzinoši mazas Latvijā izvietotas tiešsaistes plašsaziņas līdzekļu krievu valodā, piemēram, Chayka.tv, kas atrodas Dogavpilī.

Visām trim Baltijas valstīm ir vienādi ierobežojumi attiecībā uz nelielu iedzīvotāju skaitu. Turpretī Ukrainā dzīvo lielākā krieviski runājošā auditorija pasaulē ārpus pašas Krievijas. Tas padara Ukrainu par dabisku neatkarīgu mediju satura centru krievu valodā. Tomēr krievu valodas bruņotā loma Vladimira Putina notiekošajā hibrīdkarā pret Ukrainu ir ļoti sarežģījusi jaunu krievvalodīgo mediju projektu izstrādi valstī.

Šajā brīdī ir grūti uzzināt DOM TV ietekmi. Galina Petrenko no Ukrainas rūpniecības uzraudzības organizācijas Detector Media saka, ka kanāla auditorijas daļa nav zināma. Viņa apgalvo, ka ir daudz vietas lielākai ukraiņu lomai krievu valodas TV satura ražošanā reģionālai auditorijai.

Petrenko atzīmē, ka Ukrainas TV ražošanas kompānijas jau piedalās arvien vairāk sēriju un filmu ražošanā bijušās Padomju Savienības valstu, piemēram, Baltijas valstu un Gruzijas, kā arī kaimiņos esošās Polijas plašsaziņas līdzekļu tirgiem. Lai gan tas viss nav krievvalodīgs saturs, tā uzskata, ka Ukraina ir labā situācijā, lai kļūtu par krievvalodīgo plašsaziņas līdzekļu centru krievu valodā runājošai auditorijai visā bijušajā Padomju impērijā un ārpus tās.

Lai gan debates par neatkarīgu krievu valodas mediju saturu galvenokārt ir vērstas uz nepieciešamību apkarot Kremļa dezinformācijas stāstījumus, Covid-19 krīze ir arī uzsvērusi iespējas atjaunot informācijas iniciatīvu. Sergejs Stepanovs no ETV + Igaunijā saka, ka kanāla auditorija pandēmijas laikā ir dramatiski pieaudzis, jo skatītāji ir sapratuši, ka viņu pārraide ir uzticamāka un informatīvāka nekā Kremļa kontrolēto Krievijas televīzijas kanālu pārskati Krievijā.

READ  Baznīcas tiks atvērtas šajos Lieldienu svētkos

Lai gan politiskā jutīguma un drošības apsvērumu kombinācija vietējās krievu valodas televīzijas programmas padara Ukrainā problemātiskas, starp Ukrainas plašsaziņas līdzekļu profesionāļiem un viņu kolēģiem Baltijas valstīs, Gruzijā, Moldovā un citos bijušo reģionos var būt jēga starptautiskai sadarbībai. valstī. PSRS. Šāda veida partnerība varētu palīdzēt mazināt Kremļa pašreizējo dominanci krievvalodīgo plašsaziņas līdzekļu sfērā, vienlaikus nodrošinot saturu bez Maskavas vēstījumiem.

Mičels Pulmans specializējas publiskajā diplomātijā, plašsaziņas līdzekļos un starptautiskajā politikā.

Turpmāka lasīšana

Ukrainas brīdinājumā izteiktie viedokļi ir tikai autoru viedokļi, un tie ne vienmēr atspoguļo Atlantijas padomes, tās darbinieku vai atbalstītāju viedokli.

Lasiet vairāk no UkraineAlert

UkraineAlert ir visaptveroša tiešsaistes publikācija, kas regulāri sniedz ziņas un analīzi par politikas, ekonomikas, pilsoniskās sabiedrības un kultūras norisēm Ukrainā.

Lasīt vairāk

The Eirāzijas centrs Misija ir veicināt transatlantisko sadarbību, veicinot stabilitāti, demokrātiskas vērtības un labklājību Eirāzijā, sākot no Austrumeiropas un Turcijas rietumos līdz Kaukāzam, Krievijas un Centrālāzijas austrumos.

Prunella Bishop

"Radītājs. Kafijas cienītājs. Interneta cienītājs. Organizators. Popkultūras geek. TV ventilators. Lepns foodaholic."

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Back to top