Balsis tuksnesī: krievu mediji trimdā

Pirms Vladimira Putina iebrukuma Ukrainā Krievijas opozīcijas medijiem bija šaura, bet skaidri noteikta telpa. Bezbailīgs antikremlisks Novaja Gazeta — kuras redaktors Dmitrijs Muratovs pagājušajā gadā saņēma Nobela Miera prēmiju — pēc Putina prezidenta administrācijas vadītāja vietnieka Sergeja Kirijenko pavēles režīmam draudzīgi oligarhi ne tikai pieļāva, bet arī finansēja. Radiostacija Eho Moskvi piederēja Gazprom medijiem, taču tajā regulāri tika pārraidītas režīma barbas. Un neatkarīgā televīzija Dožd (“TV lietus”, tās īsfrāze: Optimistic Channel) turpināja pārraidīt tiešsaistē no arvien pārpildītākajiem Maskavas birojiem, jo ​​reklāmdevēji un namīpašnieki tika spiesti atsaukt savu atbalstu. Lai gan Kremļa dāsni finansētā un visuresošā propagandas mašīna ir piepildījusi ētera viļņus un internetu ar pret Rietumiem vērstu nacionālistisku kritiku, krievi, kas interesējas par alternatīviem viedokļiem, joprojām var brīvi piekļūt neatkarīgām reportāžām no atšķirīgiem žurnālistiem Maskavā.

Bet pēc iebrukuma šī telpa tika nogriezta. Domē tika pieņemts likums, kas paredz, ka runa ir par “viltus ziņām”, kas definētas kā jebkas, kas nav apstiprināts Aizsardzības ministrijas paziņojumos, ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz 15 gadiem un nekavējoties kriminalizē katru opozīcijas žurnālistu Krievijā. Novaja Gazeta Un Eho Moskvi un viņu darbinieki tika slēgti, kā arī Dožd un angļu darbinieki Moscow Timesbēgt.

Viņu svarīgais uzdevums ir pārliecināt mājas sabiedrību par citu Kremļa versiju

Daži krievu žurnālisti nokļuva Telavivā, citi Tbilisi, Gruzijā un Erevānā, Armēnijā. Latvijas galvaspilsēta Rīga kļuva par pašsaprotamu izvēli Dožd TV trimdā, kā arī jaunajam uzņēmumam Novaya Gazeta Europe. Viens no iemesliem bija tas, ka tur jau bija otrs neatkarīgais medijs Meduza, ko izveidojuši bijušie lenta.ru newswire žurnālisti un finansējis trimdā pret Putinu noskaņotais oligarhs Mihails Hodorkovskis (viņa devīze: “Apbēdināt Kremli”). Vēl bija tas, ka trešā daļa Rīgas iedzīvotāju ir etniskie krievi. Pret Putinu noskaņotie trimdinieki domāja, ka viņi un viņu neatkarīgā prese būtu laipni gaidīti.

READ  Mīlestības vēstule rupjmaizei Latvijā

Viņi kļūdījās. Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, Latvijas plašsaziņas līdzekļu regulators, atņēma Dožd TV apraides licenci, atsaucoties uz “apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai” un sodīja tai 10 000 eiro sodu. DZd noziegums? Ziņojot par Putina pēdējo mobilizācijas kampaņu, ziņu vadītājs Aleksejs Korosteļevs lūdza skatītājus sniegt informāciju par smagajiem apstākļiem, ar kādiem saskaras atsauktie krievi, un sacīja: “Mēs ceram, ka varēsim palīdzēt vairākiem apkalpojošajiem darbiniekiem, teiksim, ar aprīkojumu un pamata ērtībām manā priekšā.” Viņš arī parādīja Doždam Krievijas karti, kurā bija iekļauta anektētā Krima
Pussala. Latvijas varas iestāžu un Ukrainas interneta lietotāju reakcija bija ekstrēma un tūlītēja. Latvijas aizsardzības ministrs Artis Babriks aicināja kanālu “atgriezties uz Krieviju”, savukārt valsts drošības dienests mudināja varas iestādes aizliegt Korosteļevam ieceļot valstī, bet galvenais redaktors Tihons Džadko brīdināja par iespējamu “kriminālatbildību”. .

Dužds atvainojās un nekavējoties atlaida Korosteļevu par “sliktu runāšanu”. Bet apliecību viņai tik un tā atņēma, Kremlim par prieku. “Daži cilvēki domā, ka citās vietās ir labāk nekā mājās, ka citās vietās ir brīvība, un mājā nav brīvības,” sacīja Kremļa pārstāvis Dmitrijs Peskovs. Šis piemērs ilustrē šādu maldu maldīgumu. Populārā televīzijas raidījumu vadītāja Olga Skabajeva sacīja, ka Dožda aizliegums pierāda, ka “tā sauktā vārda brīvība Eiropā ir meli”.

Patiešām, Doždas darbinieki – un patiešām Meduza vai Novaja Gazeta – Viņi kaislīgi iebilst pret Putinu. – stāsta Mihails Fišmens, viena no populārākajām Dozd ziņu raidījumiem vadītājs. Mans pienākums ir nodot Krievijas sabiedrībai patiesību par šo karu. Ja desmit vai 20 krievi noskatītos manus ziņojumus un rezultātā saplēstu savus iesaukšanas lapas, mēs būtu paveikuši ko labu.

Kāpēc naida izliešana? Kāds anonīms grafiti mākslinieks to rezumēja, kad viņš (vai viņa) uz Tbilisi sienas uzskrāpēja “Nevieni krievi šeit nav laipni gaidīti, labi vai slikti”, paužot daudzās Krievijas kaimiņvalstīs plaši izjusto aizvainojumu pret Putinam noskaņotajiem krieviem, kurus viņi izvēlas. Bēgt, nevis cīnīties ar Putina režīmu mājās. Septembrī Polija, Igaunija, Latvija un Lietuva aizliedza visiem Krievijas pilsoņiem ieceļot citu iemeslu dēļ, izņemot biznesa vai ģimenes vīzas. Jau pirms aizlieguma Latvijas varas iestādes atteicās izsniegt vairāk nekā 13 darba vīzas Dožd 100 rediģēšanas darbiniekiem, imigrācijas un nodokļu amatpersonām, kas apmeklēja birojus ar “vairāk pārbaužu, nekā mēs jebkad esam redzējuši Maskavā”, saka bijušais Dožd augstākā līmeņa vadītājs.

Daudzi Eiropas politiķi, tostarp bijušais Zviedrijas ārlietu ministrs Karls Bilts, nosodīja Latvijas rīcību kā spēlēšanu Kremļa rokās. Mihails Žigars, politiskais rakstnieks un bijušais Dožd galvenais redaktors, ļoti aizdomīgi vērtē “Kremļa līdzdalību” Dožda atcelšanā, dedzīgiem pret Putinu vērstiem interneta lietotājiem izpalīdzīgu idiotu lomu spēlējot. Vai pēc Kremļa pavēles vai nē, kāds nopūlējās, lai izraktu un ievietotu vecus Dožd korespondentu klipus, kas bez konteksta pauda atbalstu Krimas aneksijai, lai gan patiesībā viņi runāja sarkastiski.

Viena no trimdas krievu mediju funkcijām ir darboties kā “fokusa punktam un vienojošajam faktoram”. [Russian] Migrantiem nav vadības, nav institūciju un nav nekā, aiz kā apvienoties,” saka Zegars. Bet vissvarīgākais darbs ir sasniegt auditoriju mājās un pārliecināt viņus par citu stāstījumu par Kremli. Līdz ar to Dožda pretrunīgi vērtētās atsauces uz Krievijas armiju kā “mūsu armiju” un aizvainojums par šausmīgo izturēšanos pret iesauktajiem karavīriem — lielas bažas rada daudzi no Dožda aplēsēm 3,5 miljoniem abonentu Krievijā, kas veido vismaz pusi no viņu auditorijas.

Saņemiet bezmaksas pudeli Pol Roger

Kad jūs piešķirat gadu skatītājs Tikai par £99

Pretenzija

Trimdas publikācijām vienmēr ir bijusi liela nozīme pārmaiņu ieviešanā pašā Krievijā, no IskraLeipcigā, Ženēvā un Klerkenvelā, Londonā iespiestajā Ļeņina agrīnajā sociālistiskajā žurnālā ir atsauce uz emigrantu skrejlapām “Tamizdat”, kas padomju laikā kontrabandas ceļā tika ievestas Krievijā. Aukstā kara laikā Amerikas Balss, Amerikas Radio Brīvības un BBC krievu dienests saņēma dāsnu finansējumu par savu lielo lomu neoficiālu ziņu nodošanā Krievijai. Bet tās bija Rietumu balsis. Douzed, Medusa W Novaja Gazeta To atzīst krievi, krieviem. Un tas dažiem ir sākotnējais, nepiedodamais grēks.

Prunella Bishop

"Radītājs. Kafijas cienītājs. Interneta cienītājs. Organizators. Popkultūras geek. TV ventilators. Lepns foodaholic."

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

Back to top