Trimdas Krievijas kanāls TV Rain licencēts Nīderlandē pēc tam, kad Latvija – Euractiv izņemta

Neatkarīgais Krievijas kanāls TV Rain ieguvis Nīderlandes regulatoru izsniegto Eiropas apraides licenci un pārcēlis savu bāzi uz Amsterdamu pēc tam, kad decembrī tam tika atsaukta Latvijas piešķirtā licence.

Stacija, kuras bāze Maskavā tika slēgta pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, jūlijā sāka raidīt no Eiropas Savienības. Taču decembrī Latvijas varas iestādes anulēja tai apraides atļauju, pamatojot to ar draudiem valsts drošībai.

Saskaņā ar Nīderlandes regulatoru sniegtā atļauja, kas publicēta nezināmā datumā, nodrošinās “komerciālās televīzijas apraides pakalpojumu, izmantojot programmatisko kanālu “TV Rain” piecus gadus, sākot no 2022. gada 22. decembra. reklāma.

Turklāt Latvijas Sabiedriskais radio LSM Tika ziņots, ka licence ļaus TV Rain pārraidīt visos kabeļtīklos Nīderlandē un citās ES valstīs, tostarp Latvijā.

Stacija izplatīja paziņojumu TStīga TV Rain savu redakcijas centru pārcels uz Amsterdamu. Amsterdamas studija kļūs par kanāla galveno studiju, taču tā saglabās savus birojus Latvijas galvaspilsētā Rīgā, “jo tā mums joprojām ir ļoti svarīga joma kā daļa no redakcijas darbiniekiem. informācijas stratēģija.”

Šīs norises notiek, ņemot vērā plašāku interesi par to, kā apraides infrastruktūras reaģē uz kanāliem, kas tiek uzskatīti par Krievijas propagandu izplatošiem kanāliem, un centieni risināt šo problēmu tiek pievērsti arī satelītiem un to pakalpojumu sniedzējiem.

Bieža slēgšana

TV Rain jeb Dožd, liberālā stacija, kuru Kremlis 2021. gadā raksturoja kā “ārvalstu aģentu”, kļuva par vienu no vairākiem neatkarīgiem Krievijā bāzētiem medijiem, kas bija spiesti slēgt durvis pēc kara sākuma pret Ukrainu.

2022. gada martā Krievijas varas iestādes lika kanālam pārtraukt apraidi. Viņi bloķēja piekļuvi tās tīmekļa vietnei kā daļu no plašākas represijām pret presi, tostarp nosakot kriminālatbildību par “neoficiālas” informācijas apmaiņu par iebrukumu Maskavā, ar sodu līdz 15 gadiem cietumā.

Līdz ar vairākiem citiem kanāliem TV Rain pārcēla savu darbību uz ārzemēm un jūlijā sāka raidīt no vairākām ES valstīm, tostarp Latvijas, atsaucoties uz Kremļa noteiktajiem “represīvajiem likumiem un militāro cenzūru”.

READ  SEB paredz, ka 2021. gadā Latvijai IKP pieaugums būs 3,9% / Article / Eng.lsm.lv

Bet decembrī Latvijas varasiestādes paziņoja, ka kanālam ir atsaukta apraides atļauja un tas tiks izņemts no ētera. Lēmums tika pieņemts pēc incidenta, kurā Rain TV vadītājs ierosināja, ka stacija varētu sniegt palīdzību Krievijas karavīriem.

Kanāls jau divas reizes sodīts ar naudas sodu no Latvijas mediju regulējošās iestādes, vienu reizi par tā programmu neiztulkošanu latviešu valodā, kā arī par Krievijas spēku nosaukšanu kā “mūsu armiju” un kartes attēlošanu, kurā Krima iekļauta Krievijas sastāvā. Sodi bija attiecīgi 4000 eiro un 10 000 eiro.

TV Rain atlaida konkrēto raidorganizāciju un atvainojās skatītājiem, sakot: “TV Rain nekad nav palīdzējis aprīkot Krievijas armiju,” taču Latvijas varas iestādes vēlāk pieņēma lēmumu kanālam anulēt licenci.

Šis solis izraisīja dažu plašsaziņas līdzekļu organizāciju pretestību, jo žurnālisti bez robežām mudināja regulatīvo iestādi pirms galīgā lēmuma pieņemšanas neatcelt atļauju.

“TV Dožd ir viens no nedaudzajiem neatkarīgajiem kanāliem, kurā krievu žurnālisti pārraida krievvalodīgajai auditorijai.”Žanna Kaveljē, organizācijas Reportieri bez robežām Austrumeiropas un Vidusāzijas direktore viņš teica decembrī.

To var kritizēt par noziegumiem, kuros tā tiek apsūdzēta, taču licences atņemšana būtu nopietns trieciens preses brīvībai, neatkarībai un plurālismam.

Krievija karo pret neatkarīgiem medijiem

Turpinoties karam Ukrainā, Krievija ir pastiprinājusi centienus ierobežot informācijas pieejamību, vēršoties pret neatkarīgu ziņošanu abās robežas pusēs.

Tomēr Nīderlandes mediju iestādes decembra beigās izdotā atļauja kanālam piešķīra piecu gadu licenci raidīšanai no Nīderlandes, kur TV Rain jau jūlijā bija atvērusi studiju saistībā ar tās pārvietošanu.

Sarunā ar EURACTIV pēc jaunās atļaujas paziņošanas Kavaljē atzinīgi novērtēja lēmumu, kritizējot Latvijas veikto kanāla licences atcelšanu kā “nesamērīgu” un raksturojot to kā tikai palīdzēšanu Kremļa naratīviem un “triecienu politikai”. Propagandas apkarošana Eiropā.

READ  Režisors Dzintars Dreibergs uz Dvēseļu puteņa lielā ekrāna Iespējas

Viņa piebilda, ka tas skar arī Latvijā palikušos trimdas krievu žurnālistus, un šo lēmumu raksturoja kā mulsinošu, ņemot vērā valsts dāsno uzņemšanu pēc iebrukuma.

Plašāks jautājums

Atsevišķu atļauju jautājums ir iekļauts plašākā diskusijā par piekļuvi apraides infrastruktūrai apraides vietām, kas tiek uzskatītas par dezinformācijas izplatīšanu un kam kopš kara sākuma ir pievērsta liela uzmanība.

Pēdējos mēnešos uzmanība ir pievērsta satelītpakalpojumu sniedzējiem, no kuriem dažus lielākos pārvalda Eiropas ieinteresētās personas. Divas no šīm kompānijām, Francijas Eutelsat un Luksemburgas SES, ir kritizētas par to, ka tās turpina pārraidīt Krievijas kanālus, tostarp tos, kas ir aizliegti ES saskaņā ar Komisijas sankcijām, pasaules auditorijai.

Eiropas Savienība ievieš jaunas sankcijas, aizliedzot RT un Sputnik

Eiropas Savienība noteikusi ekonomiskās sankcijas Krievijas valsts medijiem RT un Sputnik par to, ko amatpersonas raksturoja kā “fundamentālo un aktīvo” lomu agresijas ievešanā Ukrainā un kaimiņvalstu destabilizācijā.

Tomēr pēdējo nedēļu laikā šajā frontē ir vērojama zināma kustība. Šā gada sākumā organizācija Reportieri bez robežām iesniedza Francijas mediju regulatoram ARCOM lūgumu nodrošināt šādu Eutelsat raidījumu izbeigšanu, kurā Francijas valdībai pieder 22,65% akciju.

Tomēr ARCOM atbildēja, ka tai trūkst juridisku pilnvaru, lai neļautu pakalpojuma sniedzējam izplatīt propagandas kanālus, un šo lēmumu RSF veiksmīgi pārsūdzēja.

Pēc Francijas Valsts padomes pasūtītās pārbaudes ARCOM pārvērtēja savu nostāju un konstatēja, ka, ņemot vērā, ka kanāli raidīja arī Krievijas anektētajās Ukrainas teritorijās, tiem faktiski bija pietiekamas juridiskās pilnvaras.

Decembrī sargsuns lika Eutelsat pārtraukt trīs kanālu – Russia 1, Pervi Kanal un NTV – apraidi, kam pakalpojumu sniedzējs piekrita.

[Edited by Luca Bertuzzi/Alice Taylor]

Lasiet vairāk ar Euractiv

Prunella Bishop

"Radītājs. Kafijas cienītājs. Interneta cienītājs. Organizators. Popkultūras geek. TV ventilators. Lepns foodaholic."

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Back to top